A+ R A-


Kard. Józef Glemp gościł w Sanktuarium w Pieraniu

Prymas senior kard. Józef Glemp gościł 22 lipca w Sanktuarium MB Łaskawej w Pieraniu. Hierarcha odprawił Mszę św. z okazji 270. rocznicy poświęcenia zabytkowej świątyni parafialnej noszącej wezwanie św. Mikołaja Biskupa.




W homilii kard. Glemp wielokrotnie nawiązywał do historii kościoła, jego walorów artystycznych, trwających tu tradycji muzycznych oraz kwitnącego kultu Matki Bożej. „Nasza modlitwa ma charakter szczególny. Wspominamy 270 lat od poświęcenia tej świątyni. Ale chodzi o coś więcej, niż tamten jednorazowy akt liturgicznego poświęcenia. Przy uroczystym wspomnieniu początków świątyni pierańskiej, natrafiamy na pewien fenomen, który czyni to miejsce wyjątkowym. Mianowicie występuje w Pieraniu połączenie silnej duchowości religijnej i maryjnej, z dziełem artystycznym” – mówił kard. Glemp. Jak tłumaczył dalej, kościół w Pieraniu słynął nie tylko z pielgrzymek, które przybywały do niego z okazji świąt Maryjnych, ale i z wystroju świątyni, a zwłaszcza kapeli pierańskiej, czyli chóru i orkiestry. Główne malowidło w świątyni przedstawia Osoby Trójcy Przenajświętszej nakładające koronę na głowę klęczącej Królowej Nieba i Ziemi. Obok stoją zastępy chórów anielskich. „Kto wie, może twarze tych aniołów, to właśnie twarze ówczesnych chórzystów? Może tak wyglądali mieszkańcy Pierania przed prawie trzystu laty. Nadto są wymalowane instrumenty muzyczne, używane w tamtych czasach, co świadczy o tym, jak wysoko była rozwinięta kultura muzyczna.


Prymas senior przypomniał również, że kapelę prowadził Paweł Terlecki. Jak stwierdził, musiał to być nie tylko doskonały muzyk, ale nade wszystko dobry dyrygent i opiekun kochający modlitwę w śpiewie i muzyce. Wspomniał także zmarłego niedawno dyrygenta "Poznańskich Słowików" prof. Stefana Stuligrosza. „Związany od najmłodszych lat z katedrą poznańską, śpiewał ze swymi Słowikami podczas Mszy świętej, a właściwie koncelebrował Mszę świętą jako świecki dyrygent. Myślę, że podobnie postępował Paweł Terlecki w Pieraniu. Jego wychowankowie rozeszli się potem, jako znawcy muzyki kościelnej do katedry we Włocławku i w Gnieżnie, a także do kolegiaty w Kruszwicy, podnosząc poziom modlitwy liturgicznej w formie ubogaconych dźwięków” – dodał kaznodzieja. Zachęcał również, by przeszłość sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Pieraniu, była dla współczesnych zachętą do ożywiania modlitwy pięknymi głosami ludzi i instrumentów.


Kard. Glemp zwiedził także wraz z proboszczem ks. kan. Wojciechem Czechyrą wnętrze świątyni, żywo interesując się postępami prac remontowo-konserwatorskich przy polichromiach Jana Jerzego Petriego z 1754 r. Kard. Ze stanem prac i planami na przyszłość zapoznali prymasa seniora Maria i Piotr Kiepuszewscy konserwatorzy z Bydgoszczy, którzy kierują pracującym w Pieraniu zespołem konserwatorskim. Kard. Glemp spotkał się także ze zdążającymi na Jasną Górę pielgrzymami z Bydgoszczy, których tradycyjnie gościli pierańscy parafianie.